Andalusië 2019

Na heel wat persoonlijke ellende kunnen we langzaam aan de draad weer opnemen. Het begint te kriebelen om eens de vleugels uit te slaan. We beginnen graag binnen Europa, met name Andalusië.

We hadden deze reis enkele jaren eerder in de planning gezet maar wegens gezondheidsredenen moest deze trip geannuleerd worden.

We hebben een vlucht geboekt met Brussels Airlines naar Malaga op 11 november. Zaterdag 16 keren we terug. Met een huurwagen rijden we zeker naar o.a. Ronda, de Caminito del Rey en Granada.

Maandag 11/11

We zijn eigenlijk al zondag vertrokken van Oostende naar Strijtem, Kaats haar roots. 's Middags op uitnodiging van Coukie en Marc gaan eten? Wat heeft die paling in 't groen gesmaakt zeg. Bedankt P & M, het was toppie. Deze morgen Hugo ons naar de luchthaven gevoerd, waarvoor dank. Helaas hebben we de Catteeuwkes niet ontmoet die terug kwamen van Zuid Afrika. Zij wilden persé hunne Filou terug zien waar wij een dikke twee weken met héél veel plezier hebben opgepast. (Dogsitting). Vlucht netjes op tijd vertrokken en aangekomen rond de middag in Malaga. Uurtje later hebben we de bagage en huurwagen, een Renault Kajar.

Aan de kust hebben we nog16° maar naarmate we de bergen intrekken krijgen we mist en tellen we nog 9°. Aangekomen in Ronda checken we in in het hotel Maestranza. De auto wordt voor ons in de garage geparkeerd. Rap de bagage opde kamer en het stadje verkennen. Recht tegenover het hotel is de arena waar vroeger stieren gevechten werden gehouden. Sedert enkele jaren wordt de plaats gebruikt voor optredens met paarden. In de arena is een museum met kostuums en uitrusting van de toreadors en andere ...dors. Ook de wapens en uitrusting van de paarden waren tentoon gesteld. Inkom eerder duur: 8€p/p. We wandelen naar de beroemde brug en dito kloof. Onze neus brengt ons in een winkeltje met Iberico hammen en kazen. Zullen we zeker nog proeven en als het effe kan wat meebrengen naar huis.

Tijdens de wandeling begint het te regenen en we zoeken gauw een tapasseria op. De tapas zijn overheerlijk, zeker de carpacio van champignon met een vinigrette. Alles heel betaalbaar en we reserveren om er vanavond te gaan eten.

Op de kamer ook een heerlijk bubbelbad genomen. Dus terug naar Manzavilla voor het diner. Kaats koos voor een gegrilde entrecote en ikke voor de staart van de stier. Smaakte heerlijk. Leuk adresje, gezellige plaats, lekker eten en schoon personeel. Einde van een mooie dag.

Andalusië (1)
Andalusië (15)
Andalusië (13)
Andalusië (34)
Andalusië (37)
Andalusië (44)
Andalusië (56)

Dinsdag12-11

Het hotel in Ronda is ons zeer bevallen en zeker het ontbijt. Geweldige keuze, vers en lekker. De auto moesten we zelf uit de garage halen dit keer en was een echte heksentoer. We maken nog een wandeling en genieten van de opkomende zon en de gezellige mooie straten. We bezoeken ook een antiek huis met prachtige meubelen en een tuin met een mooi uitzicht op de kloof en brug. We lopen een stuk naar beneden om mmoie beeldente maken van de omgeving. Tegen 10:30u uitchecken in ons hotel en richting El Chorro. We willen vandaag de Caminito del rey (CDR) bewandelen. Dit is "het weggetje van de koning", een pad die grotendeels is vast gemaakt aan de rotsen om alzo door de canyon te kunnen wandelen. We komen terecht op de zuid parking. Nou ja parking, je beziet maar waar je de auto kwijt kan want een echte parking is er niet. We nemen de bus naar de noord ingang omdat de tocht "sans uniek" is en dus vanuit noord moet begonnen worden. Dit geeft welhet voordeel dat je meestal bergaf gaat. De camera heeft overuren moeten kloppen want het is onbeschrijvelijk mooi. Het heel wat tijd en geld hebben gekost om deze "weg" in elkaar te knutselen. Je moet wel constant een helm op hebben. Op het pad zijn veel uitstekende rotsen en er is ook gevaar voor vallende stenen. Er worden per uur maar een bepaald aantal wandelaars toegelaten zodat het rustig en aangenaam is. Terug bij de zuid uitgang rijden we richting Antequera om eerst naar onze stek voor de volgende twee dagen te bereiken, het Convento de la Magdalena. Een vijsterren hotel die vroeger een klooster was. Gewoonweg schitterend. Beschrijving van het  hotel onderaan het verslag. We rijden verder naar Antequera. We hebben geen stadskaartje en lopen dus zo maar wat rond. Ronda leek ons stukken gezelliger. Kaats vond er in een Zapatteria en paar bottekes. We rijden terug naar het Convento waar we ons klaar maken voor het bestelde proevers menu. Het was heerlijk. In slaap wiegen hebben ze ons ook niet moeten doen. Weer een geweldige dag.

Andalusië 12-11 (10)
Andalusië 12-11 (124)
Andalusië 12-11 (143)

Woensdag 13-11

Na een deugddoende nachtrust in een heerlijk groot bed gaan we ontbijten. Zoals te verwachten in een hotel van deze categorie is er veel keuze en het is nog lekker nog lekker ook, zeker de Iberico ham en kazen. Wat veel minder is is het weer. 12° en regen. Gene vetten dus. Toch vertrekken we naar Fuente Piedra en het gelijknamige nationaal park. We zouden er Flamingo's kunnen spotten.

Het meer waar de vogels hun eten halen staat volledig droog. Geen roze olifan... eh flamingo's dus.

Via een wandelpad komen we aan enkele schuilhuisjes. Van daaruit kunnen we dan toch een 50 tal van die vogels bekijken in een kleiner bassin. We rijden verder naar het El Torcal nationaal park. Hoe hoger de bergen in, hoe meer regen en ook nog mist. Eenmaal boven kun je hooguit 50 meter ver zien. We beseffen de onzin om hier een wandeling te beginnen. Na een kom warme soep zetten we onze weg verder en willen een molen bezoeken waar olijfolie wordt geperst. Onze GPS vertikt het echter ons er heen te leiden. Na twee maal afgezet te zijn in een “dead end street” rijden we terug naar het hotel. Daar geniet ik van een sauna, ne zjakoezie en een zwembad. We gaan ons nog wa installeren aan het open haardvuur en uiteraard nog een beetje cullinair genieten. Einde van een dag waar de planning van in het water viel, maar we toch konden genieten.

Andalusië 13-11 (9)
Andalusië 13-11 (20)
Andalusië 13-11 (25)

Donderdag 14-11

Echt veel hebben we niet te vertellen vandaag. Na een rustige nacht en ferm ontbijt besluiten we om toch eens naar El Torcalte gaan. Het is wel bewolkt maar geen regen. Daar aangekomen blaast de wind je van de sokken. Kouwd man, ech kouwd ! De thermometer geeft 5° aan maar de wind en de mist geven het gevoel van vrieskou. We vatten de wandeling aan maar na een paar honderd meter keren we ons kar. Door de regen van gisteren zijn de stenen superglad. Ook veel slijk. Vlug een paar foto's en weg wezen. Na anderhalf uur bereiken we Granada. We hebben dan nog een dik half uur nodig om ons appartement te vinden. Zo'n smalle straatjes hebben we nog niet meegemaakt. Op een 400 meter kunnen we de auto in een parking zetten. Best prijzig: 19,50€ per dag. Met een stempel van een hotel of aparthotel krijg je wel 3€ korting. Het appartement val reuze mee. Mooie living, Kichinette, slaapkamer en badkamer. Verwarmen met de AC. Die staat volle bakte draaien. We gaan de stad een beetje verkennen en Kaats loopt wat winkels binnen. In een hespekot zien we super Boccadillo's (broodje met Iberico ham en Manchego kaas). We hebben al gereserveerd in een resto maar houden dit te goed voor morgen. Ook al taxi besteld om ons naar het Alhambra te voeren. Op de terug weg toch iets gaan drinken (Kaats een druivensapke) en een portie iberico en manchego er bij.

Site bijwerken gaan eten en einde van een toch wel ontgoochelende dag.

Andalusië 14-11 (2)
Andalusië 14-11 (3)
Andalusië 14-11 (5)
Andalusië 14-11 (8)
Andalusië 14-11 (1)
Andalusië14-11 (7)
Andalusië14-11 (17)

Vrijdag15-11

Weerom heerlijk geslapen. Ontbijt zelf in elkaar flansen. Ikke 7:45u naar den bakker. Geen één van die slome die open is. Op de terugweg toch één gevonden die om 08:00u open is. Heerlijke baguettes voor maar 0,60€. Met een eitje, een beetje Iberico ham en wat Manchego kaas lukt het om de dag goed te beginnen. Tegen 9:00u staat de taxi voor de deur die ons naar het Alhambra brengt. We zijn er 9:15 maar het ticket telt maar vanaf 10:00u (denk ik). Om 9:40u toch naar binnen. En ja...daar is ie toch.... de zon. Eerst wat flauwtjes en veel wolken, maar het is berekoud (2°). Rond 11:00u komen we aan het paleis maar.... we mogen er niet in! We moesten daar zijn om 10:00u. Er helpt geen lieve moederen en we kunnen er niet in. De gids (ik dus) krijg slechte punten van Kaats.

We bezoeken dan het overige van het fort en staan iets na de noen weer buiten. We gaan te voet naar ons logement via smalle straatjes en steegjes. Broodje eten en weer weg. We gaan stevig bergop naar de mirador van Sint “ik weet niet meer wie” ook weer door smalle straatjes en fel bergop. Daar

hebben we een schitterend zicht hebben op het Alhambra. Het is een gezellig pleintje met straatmuzikanten en artiesten van allerlei allooi. We dalen door de steegjes af naar de rivier waarlangs de toeristen het middeleeuws ogende decor en zichzelf gretig fotograferen. Via het centrum komen we op het Bib Ramblas Plaza. Niet om een terraske te doen maar om ons te warmen en een hete choco te drinken ! We eindigen de dag met een self-made maaltijd. Ondanks de koude hadden we een fijne tijd. O ja... recordje vandaag, 25.000 stappen op de teller.

Andalusië 15-11 (1)
Andalusië 15-11 (139)
Andalusië 15-11 (147)

Zaterdag 16/11

Vandaag vroeg van onder de veren. Tegen 8:00u gaat de parking open en willen we direct vertrekken. Het zonnetje schijnt maar als je buiten komt krijg je een klets om de oren: 0° ! Dan ga je in november eens naar de zon ? We hebben een probleemloze terugrit naar Malaga. Gaan tanken en maar 41 liter benzine verbruikt voor de hele tocht, zo'n 800 km. Ook de terugvlucht verloopt vlekkeloos en we landen om 16:00u. Na het ophalen van de bagage staat de trein naar Brussel reeds klaar. In Brussel 3 minuten wachten op trein naar Oostende. In Oostende staat de bus naar huis klaar zodat we om 18:30 reeds thuis komen.

Niet tegenstaande het weer wat somber was hebben de toch een fijne reis gehad, veel mooie dingen gezien en lekker gegeten. Meer moet dat niet zijn zeker ? Geen foto's van vandaag maar toch nog een serie van de voorbije dagen.

Andalusië 15-11 (117)
Andalusië 15-11 (110)
Andalusië 15-11 (45)
Andalusië 12-11 (137)
Andalusië 12-11 (149)
Andalusië gsm Kaats (60)
Andalusië gsm Kaats (142)
Andalusië 15-11 (15)
Andalusië (27)

Hotels & Resto

Maestranza Ronda ****

Zeer zeker aan te bevelen. We betaalden100€/nacht en 15€ om de auto te parkeren in de garage van het hotel. Uiterst propere kamer met alles erop en eraan. Lift naar alle verdiepingen. Heel centraal gelegen (rechtover de stieren arena) en op een wip van restaurants, winkels, de beroemde kloof en het oude centrum. Het ontbijt is compleet. Massa keuze en lekker, zeker de iberico ham.

Convento de la Magdalena *****

Aangekondigd als een vijfsterren hotel. Dat is het ongetwijfeld....geweest. Niet dat we gewoon zijn om in hotels met dergelijke klasse te verblijven, maar.... Op bijgaande foto's zul je zeggen wauw, en dat is het ook, maar.... In het restaurant is de glaspartij aan het plafond gedrapeerd met katoenen lakens. Deze kunnen eens een wasbeurt gebruiken. In de badkamer werkten de douchekranen niet en ook de haardroger had een flikkerlicht werking. De ramen snakken naar een laagje verf. De spa kan ook een opfrisbeurt gebruiken. Tot zover de kritiek.

Het betreden van het Convento geeft je een wauw gevoel. De ruime receptie met de aansluitende bar en giga open haard zijn schitterend. De kamers zijn héél ruim en stralen een grandeur uit. Super King size bedden verzekeren je van een excellente nachtrust. Ruime parking voor het complex. Ligt op ongeveer 10 min. rijden van Antequera. Lift naar de bovenste verdiepingen.

Waar we absoluut géén kritiek op hebben is de keuken. Weer een wauw ! De eerste avond kozen we voor het degustatie menu. Hierover straks meer. Presentatie, smaak, kleur, wijnen, bediening, het is top. Als je weet dat we per nacht slechts 118€ betaalden is dit een absolute aanrader.

Andalusië 12-11 (162)

Vega Real Verdejo D.O. Rueda

Vega Real Crianza

D.O. Ribera del Duero

Tartaar van rode tonijn met avocado en Wakamé zeewier

Entrecôte met sherry saus (Pedro Ximenez) en getruffeerde parmantier aardappelen

Romige pistache coulant met zwarte chocolade en roomijs

Las Maravillas

Een restaurant/tapas bar die we per toeval ontdekten. In de namiddag hebben we er tatas gegeten daar we geen tijd hadden om te lunchen. We bestelden een zes tal tapas, allemaal even lekker maar vooral de carpacio van champignon is me bijgebleven. De chef kok had helaas zijn vrije dag zodat ik niet aan het recept van de vinigraitte raakte. 's Avonds terug geweest voor late diner. Kaats een entrecote en ikke een stoofpot van stierenstaart (op 100 meter van de arena kon het moeilijk anders). Om duimen en vingers afte likken. Adres: 12 Marasvillas - Ronda. Zeker niet voorbij lopen !

Appartementen Campo Del Principe

Heel mooi appartementje in het hart van de stad. Het oude stadsdeel en Alhambra liggen op wandelafstand. Het ambetante is dat het met de auto moeilijk bereikbaar is wegens de smalle straten en het eenrichtingsverkeer. Bij aankomst krijg je een code. Daarmede kan je de voordeur openen. Bovenverdiepingen zijn met een lift bereikbaar. Met dezelde code kom je het appertement binnen. Daar heb je een goed uitgeruste kichinette, een zithoek en een eethoek. De slaapkamer en badkamer zijn telkens aaneensluitend. Verwarmen met de AC (hadden we wegens de koude zeker van doen). Het is er super netjes. Lakens, donsdekbed en handdoeken aanwezig, alsook een wasmachine. De dame aan de receptie erg vriendelijk. De auto konden we in een parking (binnen) kwijt op zo'n 400 meter verder. Is nogal prijzig,19,50€ per 24u. Met een stempel van de receptie 16,50€. Je vind in Granada nauwelijks een parkeerplaats en in de parking staat hij veilig (gaat van 22:00u tot 8:00u op slot). Taxi's zijn er goedkoop.