Lisboa 2016

Zondag 6 november

Zoals gewoonte komt Ronny ons thuis ophalen om naar het station te brengen, waarvoor dank. De papa van Kaats haalt ons op in Denderleeuw. We gaan aperitieven bij grote zus en dan met kleinere zus en cowboy schoonbroer gaan eten. Daarna ook eens hun Canadees huis gaan bewonderen. Wegens geen gegadigden om mee te gaan naar Anderlecht voor de match tegen Oostende ( de broekschietters) kijk ik dan maar bij broer voor de buis. Toch een toffe dag als aanzet voor de vakantie.

Maandag 7 november

Om vier uur reveille. De taxi is stevig op tijd om ons naar de luchthaven te brengen. Er is nu een controle voor je het luchthavengebouw binnenstapt, maar we liepen er zo door. Snap de bedoeling niet ? Voor de rest alles ok en na voorspoedige vlucht om 10.00 LT in Lissabon aangekomen. Wegens ingewonnen info op internet is het poepsimpel om met de metro naar het centrum te reizen. We kopen een Viva viagem kaart. (De Viva Bevergem kaarten waren uitverkocht) Het kaartje kost 0,50€ en er wordt 12,60€ opgezet voor 9 ritten. Dus 1,40€ per rit.

Tegen goed 11.00u waren we in ons hotel (Travel Park) en we konden zo op de kamer. Een meevaller dus. Nog een meevaller: Kaats haar verkoudheid is op de stembanden geslagen en ze kan niet meer klappen (grapje hoor Pol).

Met de metro gaan we naar Rossio waar we door Baixa naar de haven lopen. Lissabon is een mooie en aangename stad. Aan de kades liggen diverse mastodonten van cruise schepen. Het is zonnig, maar door de snijdende wind best fris aan de vis. We trekken dus weer de stad in en gaan via de Praca de Commercio terug Baixa in. We moeten er een kwartiertje aanschuiven om met de elevador de Santa Justa op te stijgen. Normale prijs 5€ maar wij kunnen mee met de Viagem kaart, 1.40 dus.

Boven lopen we verder naar het Largo Do Carmo, een angenaam plein. We wandelen door de wijk Chiado naar Praca Dos Restauradores waar we een schitterend uitzicht hebben op de stad. Naast het plein nemen we de Elevador do Gloria. Geen 3,60€ maar met de kaart weer 1,40€. Dus bezoekers van deze wereldse stad: die kaart is een aanrader !

We wandelen de Bairro Alto wijk binnen via het Hard rock Cafe. Effe info gaan inwinnen en woensdag wordt er Life muziek gebracht. Zie we wel zitten. We zijn een brokke tsjutte gelopen vanwege het vroeg opstaan en weinig slapen. We gaan bij Jeronymo aan Rossio wat drinken. Ikke een halve liter Serveja en Kaats vanwege de verkoudheid, een sjokko. Ja man, da was gewoon gesmolten chocolade. Kaats nie happy. Tot overmaat van ramp begon ze dan maar mijn bier uit te drinken.

Het begon donker worden toen we naar het hotel terug keerden en nog een recup inlasten voor we gaan eten. Naast het hotel is een Chinese resto. We moeten dan niet verlopen en dat zal het dus worden voor de eerste avond.

Geslaagd dagje,

Dinsdag 8 november

Het ontbijt in het hotel is reuze. Buffet met alles erop en eraan. Mooie zaal en aangenaam vertoeven. We vertrekken te voet naar het Martim Moniz plein waar we de tram 28 willen nemen om de stad te verkennen. Het zijn werkelijk ouwe karkassen van trams en op 100 meter van de halte heeft er enen panne. We staan daar nog een kwartier te lummelen maar ondertussen heeft zich een menigte van 200 personen op en naast en over het perron gevormd zodat we besluiten te voet te gaan. Via een wirwar van kleine steegjes met ellenlange trappen komen we bij het Castello de São Jorge. Georges zien kasteel zeg mo. Ingang 8,50€. Het is zeker de moeite waard en we lopen ons dan ook twee uren te vergapen aan het kasteel en de omgeving. Verder naar de Feira da Ladra, een wekelijkse rommelmarkt. We hebben moeite om het te vinden maar de aanhouder wint. Op de middag gaan we eten in Taberna Sal Grosso. Althans dat denken we. Het nummer 22 in de straat lijkt gesloten, maar ernaast is een eetzaal die tjokvol zit. We kunnen er nog net bij. De dinsdag menukaart is met de hand geschreven. Kaats neemt biefstuk met frieten (en rijst ?) ikke een gegrilde vis met krieltjes. Een ferme pot (2) bier en een halve liter wijn maken de maaltijd af. Met nog een koffie erbij moeten we 11,50€ betalen. Op de rekening zie ik dat we dus niet in de Sal Grosso zitten, maar aan de prijzen te zien hebben we daar geen spijt van.

We keren terug naar de Feira da Ladra. Daarna nemen we tram 28 maar die zit tsjok vol. We doorkruisen de stad tot aan de terminus. Daar keren we terug in een kwasi lege tram. We stappen af in de wijk Baixa waar we in het gekende café Brasileira een koffie en de gekende Pasteis de Nata proeven. Lekkere stuf. We staan tussen de locals aan den toog (goedkoper).

Het is ondertussen donker geworden en via Rossio keren we te voet terug naar het hotel. Nog wat gaan eten en we zijn rijp voor de bedstee.

Weeral een prachtige dag, die vanwege weinig wind en veel zon aangenamer was dan gisteren.

Woensdag 9 november

Het plan van vandaag was een trip naar Sintra. We hebben bewolkt weer en deze nacht moet het (lichtjes) geregend hebben. We besluiten de uitstap naar Sintra te cancelen tot morgen. Gelukkig kwam na een uurtje de zon erdoor en hebben we zelfs de 20° overschreden. Met de metro naar Cais De Sodré waar we de Viagem kaart opladen. We stappen over op de tram (een moderne) naar Belem. Iets voor het afstappen kom een oudere man een praatje maken. Direct vertelt hij hoe we aan de Torre de Belem moeten komen en hij het verfoeit van de vreemdelingen in zijn land. Waar hebben we dat nog gehoord ? Van de Torre de Belem had ik méér verwacht. Ingangsprijs 6€ maar ontgoochelend in vergelijking met het kasteel van gisteren. We wandelen een eind terug waar we de bakkerij van de originele Pasteis de Belem binnengaan. Er staan rijen te wachten voor de take away maar wij gaan binnen. Prachtig ! Hele vriendelijke ober, lekkere pasteis en heel wat kunnen filmen. Aanrader voor iedere Lissabon bezoeker.

Met de bus terug naar Rossio. We gaan naar het station op verkenning en om de uurregeling naar Sintra te bekijken. Via de trappen van de Doque gaan we Bairro Alto weer binnen. Via een andere Elevador (Bica) gaan we terug naar Cais De Sodré en naar de “Time Out Market”. Wat een culinair feest ! Grote markthal, heel wat mini resto's en ondanks de ruimte, BEREGEZELLIG ! We vergapen ons aan de vele specialiteiten en kiezen voor een broodje Pata Negra, een pikante geitenkaas met toast en een ultra top wijntje. Ik moet nie méér vertellen zeker ?

Vanaf Cais de Sodré willen we met de bus naar Alfama. We vragen aan een fliek welke bus te nemen. Antwoord: Geen bus ! Te voet is veel mooier. Tis den eerste keer dak e fliek gelijk moen geven. Schitterende wandeling langs den dijk met een schone zonsondergang. Nadeel: wegens werken moeten we een stuk door een werfzone om Alfama te bereiken. We willen naar de gemiste “Sal Grosso” gaan van gisteren, maar deze blijkt gesloten vanwege een privé feest. Het is ondertussen stikdonker en de wirwar van steegjes in Alfama doen morantisch aan. Komen we plots op een plaats waar trammeke 28 bijna de gevels kust. Heb ik daar mooie filmopnames kunnen maken !!! Dan het trammetje op en door de straten van Lissabon naar de eindhalte.

We gaan te voet naar de resto (weeral) waar we diner hadden gepland. Staan daar toch zo'n 60 mensen buiten te aperitieven op wacht naar een plaatsje. Wijle voorbij gelopen en naar het hotel. Nog effe gecheckt op Tripadvisor en wijle naar de A Ideal. Ideaal was het wel. Om te beginnen een full plate met pata negra en geitenkaas. Een reuze kruik rode wijn en vervolgens een Argentijnse steak met frieten (verse) rijst met zwarte bonen en een gebakken banaan. Rare combinatie maar duivels lekker. Vriendelijke bediening, super gezellig en een heerlijk sfeertje die enkel door een luidruchtig stelletje Amerikanoos werd bezoedeld.

Ik moet het niet meer zeggen zeker: Heerlijk dagje.

Donderdag 10 november

Zoals gezegd gezegd, vandaag naar Sintra. Het zonnetje schijnt en geeft van jetje. We vertrekken pas om 10:00u in het hotel. Metro naar Rossio en in het station hebben we nog tijd voor een koffie en een pasteis (uitgesproken als Pastaajsh). Comfortabele, propere maar boemvolle trein. Ticket retour 4,40€, Het is ook een boemeltje want we stoppen 12 keer. Na een rit van 45 minuten zijn we ter plaatse. Bus 434 staat al klaar en na het betalen van 5€ retour rijden we. Het blijkt een soort hopon hopoff bus te zijn waar we op vier plaatsen kunnen afstappen, en ook opstappen natuurlijk. We besluiten eerst af te stappen op het hoogste punt wat het paleis De Pena blijkt. Wolken komen opzetten en daarboven is het frisjes. Op het eerste gezicht lijkt het paleis niet veel soeps, maar daar vergissen we ons in. Gelukkig komt ook de zon terug en hebben we 20°. Sommige stukken zijn in renovatie en dat blijkt ook nodig. De rondgang duurt ongeveer 2 uren. Het einde is resto waar we op het terras genieten van een broodje pesto en mozarella en de zon of corse.

Te voet gaan we richting Moors Kasteel. Een ding waarvan na restauratie enkel de muren en de wallen zijn overgebleven. Twee Hollandse trutten zagen een vergelijk met de Chinese muur. Die waren zeker nog nooit buiten hun boerenkool dorp geweest. Af en toe een foto pauze want de trappen waren lang, hoog en steil. Fenomenale zichten en mooi klaar weer. Dan met de ophopper naar de stad Sintra om er daar te afhoppen. Het was tof in de vele smalle steegjes maar razend druk en oertoeristisch. Geef mij dan maar Alfama of Bairra Alto. Ook best druk maar toch hun eigenheid behouden. Vlot een busje naar het station en een aansluitende trein en metro zodat we tegen zessen terug in het hotel waren. Wat verfrissen, verslagje schrijven en een beetje rust voor we weer naar A Ideal gaan eten. (A Ideal terug te vinden op Trip Advisor en je niets aantrekken van de weinige negatieve kritiek).

Oja, in het paleis Da Pena mochten we geen foto's nemen met flits en hebben dus enkel gefilmd. Wie de eindmontage wil zien zal ons dus moeten uitnodigen om er een gezellige avond van te maken (lolletje é Polletje).

Weeral een dag om op te schrijven meisjes, en jongens,

Vrijdag 11 november

Vandaag de final day in Lissabon. Iets na tienen en na een ruim ontbijt checken we uit het hotel en nemen de metro naar Rossio. We plaatsen de valieskes in een lokker en zien op de markt een tent waar men een.... je raad het nooit: Een eet en drank festijn voorbereiden. De reuk van versgebakken broden, kazen en allerlei hammen doen ons het water in de bek komen. We maken van ons hart een steen en gaan verder richting de Taag. Na een half uurtje komen we aan in de Time out market. Neeje, nie om te gaan fretten maar de echte markt. Bloemen, groenten, fruit, vis en vlees. Onze ogen komen tijd te kort om alles op te nemen. Gelukkig de camera mee. Met de Elevedor da Bica gaan we naar het hart van Bairra Alto. Kaats ziet een resto waar ze sardientjes op de grill hebben liggen. Wijle naar binnen. Massa volk en maar twee serveuzen. De ene, een koeieroste dirigeert de hele boel en hoe ? Alles gaat supervlot. In no time onze soep, een wit en rood wijntje gevolgd door de sardientjes. BERELEKKER !! Naast ons zitten drie Portugalezen van hun lunch te genieten. Kaats haar buur heeft een glas wijn voorstaan (37,5cl) waar in je kan verzuipen. Daarna nog een rosétje en bij de koffie de fles whisky op tafel. Heeft hij niet uitgedronken hoor !

Maar wel een pot kastanje noten bij opgefret. Hier en daar een toerist maar meestal locals. We betaalden 24,50€ voor ons twee.

Het werd ondertussen tijd om richting airport te gaan. We nemen de metro naar Rossio om de valieskes op te halen en kopen en passant op de markt nog een hammetje en wat voorraad voor op de vlieger. We kunnen toch niet uitgehongerd thuiskomen é. Ondertussen zijn we met de metro super vlot aangekomen in de luchthaven. Vlotte check maar bij Kaats waren ze weeral naar iets op zoek. Ze hebben het niet gevonden.

Tijdens het wachten kan ik deze proza neerpennen. De vlucht vertrekt met ruim 20' vertraging. Onze bagage moet in het ruim. Lekkere vlucht, maar de broodjes met ham die we mee hadden waren nog lekkerder. Door de vertraging, het wachten op de bagage en het kopen van een Diabolo ticket was het vree nippekes om de trein van 21,30 naar Brussel Noord te halen. Om 23:17 kwamen we aan in Oostende waar vriend Ronny & Carine van een feestje komende, ons naar huis brachten.

Algemene indruk Lissabon

Het is een top city trip ! Ik besef dat dit voor iedereen anders ligt, maar wie houdt er nu niet van om door straatjes te kuieren die honderden jaren oud zijn. Wandelen langs de Taag bij een 20° Met de Elevadors en trammetje 28 langs de huisgevels scheren. Genieten van de mooie stadsparken en pleinen, en zeker de talloze (mini) restaurants waar het eten en de wijn super lekker zijn en nog superder goedkoop ook. De Time out market waar je zowat alles kunt vinden wat Portugal te bieden heeft. Alles ligt op wandelafstand maar het openbaar vervoer is er zeer goed. Met metro, tram en bus kun je heel vlot alle hoeken van de stad bereiken. Wil je zowel een trip naar Sintra als Cascais maken dan is het makkelijk zat met de trein. De Viagem kaart (0,50€) is oplaadbaar en kun je op alle voertuigen gebruiken.

Een absolute aanrader dus.

Kaats en Rudi

Hotel Travel Park

Een driesterren hotel langs één van de drukke boulevards. Het is 20' stappen naar het centrum, maar het hotel ligt boven metrostation Anjos. In 5' ben je dan in Rossio. Goede ligging dus. Receptioniste heel vriendelijk. Bij aankomst rond 11.00u mochten we direct onze kamer betrekken. We hadden een ruime kamer, super netjes, zeer goede bedden, frigo en TV (die we niet gebruikten). De badkamer is voorzien van bad/douche, dagelijks verse handdoeken en alle toiletartikelen. Wij vinden het een ideaal hotel voor een city trip.

Als we HEEL streng willen zijn kunnen we opmerken dat er in de kamer maar één stopcontact beschikbaar is. Reizigers van vandaag hebben telefoon, laptop, en batterijen van fototoestellen op te laden. Als doorwinterde travellers hebben we echter een dominootje mee. De wifi valt gedurig weg en setje om koffie te maken zou aangenaam zijn.

© Copyright Rudi Geryl All Rights Reserved.