Rome - Italië 2014

14 November 2014

Laatste dag Roma. We blijven lang liggen (8:30) en nemen alle tijd om te ontbijten. We mogen onze bagage in de locker room van het hotel laten staan. We gaan de stad in maar deze keer niet voor een stadswandeling uit de boekskes maar één op het goed komt het uit. Nog geen 5min. weg en we zitten al in een betoging. Waarom er betoogd wordt hebben we het raden naar maar ik wil subiet mee doen. Kaats staat direct op haar achterste poten. Het is er nochtans heerlijk in het zonneke ( 25°) rond de fontein. We nemen een siësta aan de Spaanse trappen waar de zon reeds ferm van sajet geeft. Via de kleine maar oergezellige straatjes wandelen we tot aan de Tevere die we volgen tot in Trastevere. Op een terrasje zonnen we verder onder het genot van een lekkere Prosciuto. Eten doen we in de door Marco Polo aanbevolen Da Augusto. Het is te doen maar zeker overroepen. De rekening wordt gemaakt op het wit tafelpapier en Gusten moet vragen wat we allemaal hebben gegeten en gedronken. We zouden geen Belgen zijn als we teen en tander "vergeten" te zeggen. Daardoor komen we er met 28€van af.

Via de plaza Venezia en nog een terraske wandelen we op het gemakske terug naar het hotel. Koffertjes opgehaald " alla procsima volta" en naar de bushalte aan Termini. Alles verloopt héél vlot zodat we zonder twijfel de bus heen en terug (16€/2p) kunnen aanraden (firma Schiaffino) ipv de duurdere Leonardo da Vinci express (56€/2p). Ook de vluchten van en naar Brussel zijn op een paar te verwaarlozen minuten stipt.

Kaats haar broer komt ons aan de luchthaven in Brussel ophalen en we blijven het weekend nog in het pajottenland.

Geweldige stad

Geweldig lekker eten

Geweldig mooi Novemberweer

10 november 2014

We zijn in feite al gisteren zondag thuis vertrokken naar Kaats haren thuis. Moet lukken dat we zjust arriveren en al met de zus en zo naar een eetfestijn moeten van een plaatselijke voetbalploeg (Flora). Men gat jong ! Als die gasten zoveel goals maken als ze pinten kunnen zuipen dan spelen die volgend jaar Europees. Kmoen wel zeggen dat den biefstuk en de sause héél goe waren. Mor ook de Leffe, de wijn en de poeskafféé allé.

Nu was het van de nuchtend wel vroeg opstaan (4:30 kpeinzde dak me overslapen had voe de vroegen te doen). De kozijn van Kaats voerde ons naar de statie in Liedekerke van waar we de Treni naar de luchthaven namen. Treni = trein in tietaliaans. We waren ruim op tijd en tercompensatie was Ryanair dat ook. Da wil zeggen damme stipt 11:20 op Romeinse bodem landden.

We waren van plen om met den Treni van de luchthaven naar het centrum te gaan 16:5O€ p/p enkel, das dus 66€ voor twee retourtjes. Zienekik doare een buskot die tiketten verkoopt 8€ p/p retour. Ook in 40 minuten ter plaatse. We zijn met andere woorden 5' geland en we hebben al 50€ verdiend !!

We worden op een 200 meter van ons hotel afgezet. Blijkt een no nonsens hotelleke. Proper, schone badkamer en een geweldige ouderwetse lift die muisstil functioneert. Aan de receptie kijken ze zich scheel op de naam Geryl. Kzegge, zeg mo Gerillo. De bazinne vliegt omoge en peist sebiet dak een Italiaan benne. Kent nogal moeten uutleggen wi.

Enfin, we gaan eerst terug naar de statie, geld pinnen en ook kijken hoe we woensdag naar Frascati kunnen. Schele van den oenger en dust zetten we ons op het terras van Pizzeria waar we uiteraard een pizza in ons botten slaan met een fleske witte vino bianco.

Dan een stapje in de stad waar we een aanbevolen restaurant zoeken. We vinden Ostelleria Barbini maar 't is nog toe. Op de Plaza Barbini vleien we ons neer op een terras. Mijn vest hangt al lang over mijne arm want het is hier een voortreffelijk weertje. Hoe de zaak noemt weetiknie maar ik noem het "Het schoon uitzicht". Amaai jongens lopen hier poezen rond met een carosserie lik ne Ferrarie. Kgeloven dak zelfs een paar zusters van Lolo Ferrarie en gezien :)

Allé we keren terug naar het hotel voe de proza an te vullen en een douchke te pakken. Nog in de buurt etwa gaan eten en dan platte rust.

Het eten in den Tratoria Elettra, naast het hotel notabene is een meevaller. Tijdens het wachten op een tafeltje (overbezetting :) kregen we een prosecco aangeboden. We kozen voor pasta é basta. Het wit wijntje, een Frascati mocht er best wezen. Vlotte en vriendelijk bediening. Mucho ambetanto waren de verkopers die met van alles kwamen aandraven. Bij volgende gelegenheid zitten we binnen. Het is wel heerlijk om nog half november buiten te kunnen dineren.

Buona sera et a domani.

11 november 2014

We hadden thuis op reisroutes.be een stadswandelroute gedownload voor Rome. Afstand 11,4 km. vanaf het Colosseum. Van en terug naar het hotel erbij enne wa moeten zoeken staat de teller op dik 15 km met veel bergskes op en af.

Met veel goede moed en met enkel een shirtje aan (ook een broek natuurlijk) wandelen we naar het Colosseum. Als je de rij wachtenden zag om dienen hoop ouwe brieken op te klauteren zijn we er wijselijk rond gelopen. Dan richting Nationaal monument. Wreed schoon en zeker na met de lift tot op de top. Wat een view over Roma !!! Op den terras een cafe americano en verder via het Pantheon naar de Piazza Navona.

Giga mooi en zeker het slenteren door de smalle straatjes en de mini boetiekskes. Aan het Castel San Angelo steken we de Tiber over en gaan in Trastevere lunchen in Il Lunch. Sober maar heel lekker. Dan naar het park Villa Borghese waar we ook een uurtje zoet zijn. We komen aan de Spaanse trappen en staan verstelt. Niet van de trappen maar van de honderden bezoekers. Je moet je letterlijk een weg naar beneden slalommen door de mensen die de trappen als zetel, leunstoel of bed gebruiken.

Van daar duiken we de winkelstraten binnen waar de merken Gucci, Prada, Armani, Loewie Feulleton enzo zeer aan je ogen doen. Zeker als ge naar de prijzen gekeken hebt.

Nu hebben we enkel nog de Trevi fontein te goed maar deze blijkt ingepakt voor verfraaingswerken.

Terug in het hotel voelen we ons voeten niet meer. Effe op bed bekomen en dan een aperoke en wat knabbels.

Op een paar honderd meters van het hotel vinden we via tripadvisor de tratoria Antica Boheme. Kmoen zeggen dat het een goeie tip was. Kaats koos voor een Osso Bucco met funghi en ikke het melklam met gebakken patatjes. Mucho fantastico. Lekkere vino rosso erbij en als afsluiter een dessert van het huis voor Kaats en voor mij een stukske kaas die smelt in de mond. Gaan we donderdag zeker terug.

Opmerking: Toen ik een 40 tal jaren geleden in Italie was zag je op straat één overheersend ding... DE VESPA Nu kan je nog nauwelijks een Vespa zien. Deze zijn vervangen door de zwaardere scooters van Yamaha en Honda en de Smart. Een brok nostalgie die verdwenen is.

O ja, der staan geen fotookes bij. Ik heb aan het Peeceetje laten sleutelen en het lukt voorlopig niet.

12 november 2014 Rome/Frascati

We zijn tegen negen uur in het station Termini. Vlot een retourtje naar Frascati gekocht in één van de wel meer dan honderd machina Biglietteria. Waarom noemen ze da nie gewoon ticket machien ? Enfin we hebben nog tijd voor een café americano en om 9:54 stipt vertrekt de treni om al even stipt aan te komen. Aan de exit staat Domenique ons op te wachten en heet ons zeer hartelijk welkom. Er gaat ook nog een Russin mee, Svetlana. Blijkt later om een boerin te gaan. Domenique (Domi) leid ons rond in het stadje en vertelt honderd uit over de geschiedenis van de Castel Romani, die vroeger eigendom van de paus was. In Frascati wordt wijn gemaakt sedert 5000 vc en is daarmede één van de oudste wijnstreken ter wereld. Het is een wijn die jong moet gedronken worden en in de zomer komen de Romeinen afgezakt naar de piazza's waar ieder aan de stalletjes brood en porchetta koopt (in de oven gebakken speenvarken) en er wijn drinkt per liter tegen 1,5€/liter. Het is een pittoresk stadje en in de plaatselijk bakkerij koopt Domi brood en pizza ter begeleiding van de wijnproeverij.

Domi is een Amerikaanse (Callifornian girl) die werkte in Rome voor de UN. Verliefd geworden op de jongste van de Minardi's en daarna getrouwd en kinderen gekregen.

Met de taxi worden we naar het domein gebracht waar we eerst worden verwelkomt door een kanjer van een lieve hond. Daarna komt Umberto, de schoonpa van Domi die eerst uitleg geeft over de olijfboomgaard. Het was helaas een slecht jaar voor de olijven. Te warm en te vochtig, dus een povere opbrengst. Voor de druiven daarentegen was het een uitstekend jaar. Na een uitgebreide uitleg in de overigens sedert 2010 niet meer gebruikte wijnkelder gaan we proeven. Een witte droge eerst. Svetlana valt aan, letterlijk ! In een mum van tijd vreet ze brood en pizza op met olijfolie en de wijn schenkt ze al zelf bij. Moet de laatste dagen niet veel hebben gegeten of gedronken zulle. Terwijl we van de rode en nog een aperitiefwijn proeven begint het te watergieten. Na de proeverij nemen we hartelijk afscheid van Domenique en rijden we per taxi opnieuw naar het dorp. We worden afgezet aan een restaurant. Domi heeft onze menukeuze reeds doorgegeven alsook een fles wijn voor tijdens de maaltijd. We krijgen een giga bord anti pasta met ham, salami's, kazen en brood. We moeten schermen voor onze brokken want Vetlana schrokt alles gretig binnen. Ook de wijn smelt als sneeuw voor de zon. De pasta en gnochhi zijn uitstekend en na nog een dessertje en een cafe nemen we afscheid van Vetlana.

In het dorp is intussen alles gesloten. Niets te warm maar toch siësta dus. We kopen wat porchetta voor vanavond en begeven ons naar de statie om de trein van 16:36 terug naar Rome te nemen. We hebben een fijne dag gehad, dank zij de Minardi familie. Bezoek je Rome en ben je geïnteresseerd in wijn, dan is The old Minardi wine farm een must.

13 november 2014

Voila, de kilometers zitten der were op. We zien sleunse versleten. Deze morgen was er nog twijfel tussen de bus en te voet. Blijkt dat de bussen van lijn 40 en 64 naar Sinte Pieter als honing zijn voor pick pockets. We zijn dus te voete vertrokken. In de Marco Polo gids staat ook een stadswandeling die we hebben gevolgd. Het is gewoonweg machtig om in die wirwar van straatjes en smalle steegjes te wandelen. Je kijkt je ogen uit hoe die Romeinen parkeren, zeker met die Smartjes. Je mag wel zeggen dat de Smart de vervanger van de Vespa is. Wat ook opvalt tegen vroeger (bijna 40 jaar terug) is dat er (bijna) niet meer geklaksoneerd wordt. Zit er wel een klaksong in die Smarten ???

Rond elvenalf bereiken we het optrekje van de paus. Staan daar honderden devoten (of iets da eindigt met ...oten) aan te schuiven om binnen te kunnen. Wij wa rondgedaggerd tot de noen om eens de klokken te horen. In afwachting kwam den enen achter den anderen vragen om een foto te trekken. Ik heb dan maar mijn camera weggestoken.

We zijn dan de Via Gianicolo opgegaan waar we bij wijle een mega zicht hadden op de stad Rome. De Gianicolo ligt aan de andere oever van de Tevere en na de afdaling kwamen we in Trastevere terecht. Weer die wirwar van kleine straatjes en pleinen bezaait met oergezellige restaurantjes. In één ervan vinden we een plaatsje voor twee. Prosecco met bruscatta's, en een pasta amoriciana voe te beginnen. Kaats neemt een Saltimbocca en ikke de Abbachio. Goed maar nie super en wat vriendelijker mocht die trutte ook wel zijn. Maar het zicht en de voorbijgangers maakten veel goed.

Verder de Trastevere afgewandeld en dan ne keer met de tram naar de piazza Venezia. Onderweg naar het hotel gaan we nog een koffietje drinken. De ober vraagt "un piccolo americano piu un grande" Kaats zag het groot en we kregen daar elk een kuip waar je in kon verdrinken.

Vanavond nog een broodje eten en we zullen weer vroeg torre liggen.

Overzicht

We kunnen dus een city trip naar Rome ten zeerste aanbevelen. Wij zijn een beetje, of zeg maar grote cultuur barbaren en het bezoeken van kerken en musea is niet aan ons besteed. Als je echter geen barbaar zijt en al die zaken wil bezoeken moet je volgende in acht nemen.

- Bestel de ingangskaartjes van de zaken die je zeker wil bezoeken via Internet. Aan de kassa's staan ellenlange rijen mensen aan te schuiven zodat je méér tijd in de rij staat dan je bezoek duurt.

- Doe ook een dikke portefeuille mee, liefst goed gevuld, want de bezoeken zijn duur. Reken op 15€/pp os zelfs nog meer.

- Alles is op wandelafstand te doen maar als je geen tijd wil verliezen neem dan een combiticket van 3 dagen openbaar vervoer. Er zijn twee musea inbegrepen in dit ticket.

Wij daarentegen hebben gedurende de 5 dagen slechts 1 treinticket naar Frascati gekocht, 4,20€ retour en één trambiljet, 1,50€ voor 75' te reizen. Een dagpas kost 6,00€ en een driedagenpas 16,50€.

Haast hadden we niet en gewapend met enkele stadswandelingen en een Roma map hebben we heel de Romeinse binnenstad platgelopen.

Het is fantastisch om door de kleine straatjes te wandelen waar de Osteria's en Tratoria's tegen de gevels gekleefd lijken. Schitterend !!! De gebouwen en de talloze standbeelden met dito fonteinen zijn indrukwekkend en mooi. De via Gianicolo is een prachtige stadswandeling ( gevonden in het boekje Marco Polo over Roma) die je schitterende zichten op de stad toont. De afdaling van die Gianicolo brengt je in het oude stadsdeel Trastevere. Ook hier weer weer de ministraatjes, romantisch aandoende pleintjes en op z'n ouderwets nog de was die over de straten te drogen hangt. Hier een daar een romein die als bijverdienste door de straatjes loopt te zingen of muziek maakt. Als je met het prachtige weer een terrasje doet moet je rekening houden dat je consumptie duurder uitvalt dan aan den toog of gewoon binnen. De laatste dag hebben we Trastevere een tweede keer gedaan maar dan langs de rivier de Tevere.

Zoals je ziet valt er ook voor de wandelaar en levensgenieter ook genoeg te doen in Roma.

Het hotelletje, Serena, op een steenworp van het station Termini is zéér aan te bevelen. Vriendelijke mensen, propere kamer met alles wat nodig. Dagelijks de handdoeken ververst en een regendouche in de badkamer. De lift is een monument op zich. Waarschijnlijk daterende van begin vorige eeuw maar geluidloos en perfect werkend. Je kunt ook de schitterende marmeren trappen eens proberen. Op het ontbijt viel ook niets af te dingen. Als we pietluttig willen zijn kunnen we zeggen dat een eitje ontbrak maat dat is dan ook het enige. Prijs via booking.com 280€ voor vier nachten.

Het is mogelijk dat ik iets vergeet te noteren maar geïnteresseerden kunnen en mogen steeds contact met me opnemen.